&

СВЕТИТЕ ОТЦИ НАШИ И ВЕЛИКИ ЕРАРСИ

ВАСИЛИЈ ВЕЛИКИ, ГРИГОРИЈ БОГОСЛОВ И ЈОВАН ЗЛАТОУСТ

Светителите Василиј Велики, Григориј Богослов и Јован Златоуст имаат секој свој посебен ден на празнување во месецот јануари.

Но овој заеднички празник е востановен во 11 век за време на царот Алексиј Комнен.

Еднаш однекаде настана расправа меѓу народот околу тоа кој од овие тројца светители е најголем.

Едни го воздигнуваа Св. Василиј заради неговата чистота и храброст, други Св. Григориј за недостижната длабочина и висина на умот во богословието; трети воздивнуваа по Свети Јован со неговата чудесна благоглаголливост и јасност во изложувањето на верата.

И така едни се нарекуваа василијани, други григоријани, а трети јованити.

По Божја Промисла овој спор беше решен во корист на Црквата и на уште поголема слава на овие тројца светители.

Евхаитскиот епископ Јован (под 14 јуни) имаше едно видение во сон, имено: прво му се јави секој од овие светители во голема слава и неискажлива чудесност, а потоа сите тројца заедно. Тогаш му рекоа:

„Ние сме едно во Бога, како што гледаш, и кај нас нема ништо противречно, … ниту има меѓу нас некој кој е прв или втор“.

Светителите го посоветуваа епископот да им напише една заедничка служба и да им се одреди еден заеднички ден за празнување. Со ова прекрасно видение спорот се реши на тој начин што 30 јануари се одреди како заеднички празник за тројцата Свети Архиереи.

ВЕЧЕРНА

&

Литиски стихири, глас 2.
(Од Нил Ксантопул)

Дојдете, служители на небесна Троица, да ја прославиме земната троица ерарсиː Василија – кој го носи името на царството; Григорија – наречен Богослов, и Јована – кој вистински го носи името на милоста; бездни на мудроста, кои го примија духот, живи извори на вода која вечно тече; проѕирни бисери, земни светила, црковни кормила, светлоплодовити дрвја, икономи на благодатта, усти на мојот Христос и бранител на Света Троица, од Која непосредно примаат светлина, и кои непрестајно се молат за душите наши.

Од нив просветлени, верно да ги прославиме овие разгорени од неподносливиот Оган јаглени, зашто тие, од него запалени, за светот станаа светилници, а за бедните – животна сила; тие верно и јасно Го проповедаа Отецот и Синот и Светиот Дух. И ние да им речемеː Радувај се, тројко богомудра на (Света) Троица.

Глас 6.

Троице Света и за поклонување достојна, слава на Твојата мудра промисла, зашто овие три големи светилника на луѓето од луѓето им ги даде, кои просветлуваат со светлината на Твоето познание, и осветлуваат со зракот на Твојата спасителна и чесна волја, преку кои вселената со светлината на разумот се збогатува, озарена со Твојата слава, и се брза кон Твоето блажено царство. Уверувајќи нѐ да ги слушаме нивните божествени учења, и Ти Самата – Троице Света, нивните молитви за нас услиши ги, како сештедар Бог, и спаси ги душите наши. Човекољупче.

Слава, глас 6ː

О празникољупци, собрани заедно, со песни пофални да ги воспееме светителите Христови, кои се слава на отците, столбови на верата, учители и чувари на верниците, говорејќиː Радувај се, Василие премудри и непоколеблив столбу! Радувај се, небесен уме, превелик архиереју, Григорие Богослове! Радувај се, Јоване, со златни зборови, на покајанието јасен проповеднику! Но, о пребогати отци, не престанувајте секогаш да Му се молите на Христа, за оние што со вера и љубов го слават вашето сесвето и божествено торжество.

Тропар, глас 4.

Како рамни по нарав на апостолите и учители на вселената; Господарот на сите молете Го, мир на вселената да ѝ дарува, а на душите наши – милост голема.

Кондак, глас 2.

Свештените и богогласни проповедници – врвот на учителите – си ги примил, Господи, во покој и за наслада во Твоите блага, зашто нивните подвизи и смрт си ги примил како повозвишени од какви било жртви паленици.

Подготви С. Трајчева

Originalen post ...