Imagine на Џон Ленон: Православна анализа...

Example Super-Admin User · 3 months ago

    11 minutes, 2 seconds



 




Imagine  на Џон Ленон: Православна анализа


Овие редови се од песната Imagine („Замисли“) на Џон Ленон, основачот на Битлси, кој беше убиен на 40-годишна возраст на прагот на својот дом. Денес тој би имал 80 години. Песната за свет без религија, каде што нема за што да се умре и сите живеат во мир, стана химна на неколку генерации, а многумина сè уште се согласуваат со нејзината главна идеја: религијата е она што ги раздвојува луѓето. Што можете да им одговорите на таквите луѓе?



Во една од неговите најпознати песни, Ленон дава слика која и денес многумина би ја нарекле идилична: свет во кој нема војни, нема гладни луѓе, нема богати, нема сиромашни, нема држави... И нема религија. Луѓето живеат како браќа и сестри, не врзани со никакви идеологии .  Можете да ме наречете сонувач, но јас не сум единствениот. Се надевам дека еден ден ќе ни се придружите и целиот свет ќе стане едно, завршува со овие зборови Imagine.

И светот ги слушна овие зборови - тие сè уште често се доживуваат речиси како завет за целото човештво. Во 2014 година, вдовицата на Џон Јоко Оно ги префрли правата за користење на Imagine на ОН, а оттогаш постојано ја изведуваат познати музичари како химна на единството на сите луѓе во борбата против насилството.

Сега да дадеме уште еден цитат кој исто така зборува за единството.  И славата што си Ми ја дал, ним им ја дадов, за да бидат едно, како што сме Ние. Јас сум во нив и тие се во Мене, за да бидат во сè едно, и да узнае светот дека Ти си Ме пратил, и нив си ги возљубил, како Мене што Ме возљуби (Јован  17 :21-22) .

Со овие зборови Господ Исус Христос се молел на Бога Отецот ноќта пред Распнувањето на Голгота.

И во првиот и во вториот случај, зборуваме за единство на луѓето. Но Христос се моли за единство на сите во Бога. А Ленон ја изразува позицијата на луѓето кои живеат две илјади години подоцна и се стремат кон единство и братство на некоја друга основа. Од текстот на песната не е многу јасно која, јасно е само дека е нерелигиозна. Што треба да ги обедини луѓето во „храбриот нов свет“, не одговара авторот на Imagine. Тоа само кажува што не треба да се случи. И речиси пред сè - религијата со нејзините идеи за пеколот и рајот. Само небото над нас - и ништо повеќе.

Но, зарем религијата не ги дели луѓето? На верниците и неверниците, симпатизерите и агностиците и така натаму?..

 Освен тоа, Самиот Христос ги предупредил Своите ученици: Зашто дојдов да разделам човек од татка си, и ќерка од мајка си, и снаа од свекрвата нејзина (Матеј  10:35 ). Причината за оваа поделба, се разбира, не бил Христос, туку човечката злоба, објаснува Свети Јован Златоуст: луѓето кон Спасителот се однесувале премногу поинаку - и поради тоа биле поделени во различни табори. „Мечот“ што понекогаш ги раздвојува најблиските луѓе се покажа како љубов кон Христос, љубовта што ги дели верниците од неверниците“ напишал Византискиот теолог од 11-12 век, Ефтимиј Зигабен. Љубовта кон Христос, се испоставува, може да го уништи и човечкото единство.

Но, единството само по себе не е ниту добро ниту лошо. Се зависи од тоа за што е. Кога луѓето ќе ги здружат силите, на пример, донираат пари за да може болното дете да се подложи на важна операција, резултатот е единство во име на животот. Кога навивачите на стадионот бескрајно скандираат едноставен слоган за поддршка на нивниот омилен тим, ги обединува само емоциите. Кога возрасните (или не толку возрасните) момци, кои седат на клупи во дворот, се напиваат на пиво, а потоа одат да ја скршат продавницата зад аголот - ова е речиси како криминална банда.

А Христос - токму затоа што знаел за претстојните поделби! — се молеше овие поделби да не траат вечно, сите луѓе на крајот да бидат обединети со вера во Него како Спасител од гревот и смртта, испратен во светот од Бога Отецот. Вера и живеење во согласност со Евангелието. На крајот на краиштата, таквата жива вера во Христа е главниот услов за спасение, односно надминување на смртта, премин од привремен живот во вечен живот.

Да, за жал, верата е една од причините за поделба меѓу луѓето, но таа е далеку од единствената и тешко дека е главната. Дали ретко се случува луѓето кои се изјаснуваат дека припаѓаат на иста вера, па дури и на иста Црква да се караат и непријателство од сосема различни причини? 

И христијанската вера бара соединување на сите луѓе,  за Бог да биде сè во сите  (1 Кор  15:28 ).

Зошто да правиме поделби засновани на вера?

Сè уште ќе има поделби: една личност, благо кажано, е несовршена и секогаш ќе најде изговор да го оттурне и да го осуди другиот. Таквиот изговор може да вклучува и религиозни верувања: тажни примери за тоа беа верските војни и егзекуцијата на еретиците - или оние кои се сметаа за еретици. Монахот Максим Исповедник, кој живеел во VII век и тврдоглаво не ја прифаќал ереста на монотелитизмот  , кој ја зафатил речиси целата Црква, неговите браќа христијани го сметале за еретик и бил сериозно осакатен - десната рака и јазикот му биле отсечени за да не може да ги проповеда своите ставови. И овој пример не е единствениот...

Многу срамни и одвратни работи се случиле и се случуваат во историјата, вклучително и во името на Христос. Меѓутоа, тоа не значи дека е со одобрување Христово. Самиот предупреди:  Мнозина ќе ми речат во оној ден: Господи, Господи, не во Твое ли име пророкувавме? И зар во Твое име бесови не изгонувавме? И не во Твое ли име многу чуда правевме?

 И тогаш Јас ќе им кажам: Никогаш не сум ве познавал; бегајте од Мене вие што правите незаконски дела! (Матеј  7 :22-23) .

Христијаните премногу често не успеваат и ја компромитираат својата вера. Премногу често тие продолжуваат да го прават тоа денес. А Ленон, кој рече дека не е против Христос, туку само против оние кои потоа го изопачиле Неговото учење, можеби бил многу поискрен во својата искреност од безбројната толпа христијански фарисеи.

Друга работа е што тој Исус, кого тој, според неговите зборови, „секогаш го замислувал“, не бил Бог во негови очи. Ленон го доживувал Христос како праведен и чесен човек, основач на високото етичко учење, но, очигледно, не како Господ. Дали Ленон воопшто верувал во Бог е посебно прашање, кое овде нема детално да го испитаме. Во секој случај, во песната Бог („Бог“), снимена една година пред Imagine, тој го изложува своето гледиште за ова прашање со целосно нерелигиозни термини:

Бог е концептот со кој ја мериме нашата болка.

Не верувам во Библијата... Не верувам во Исус... Не верувам во Битлси.

Верувам само во себе, Јоко и во себе. И ова е реалноста.

Бог е концепт со кој ја мериме нашата болка.

Музичарот не верувал во Исус како Бог, што значи дека неговите поплаки против „следбениците на Исус“ кои „уништиле сè“ можат да одат до каде што сакаат. Веќе тој, следејќи ја неговата логика, ги имаше сите причини да ги обвини Апостолите дека го „изопачиле христијанството“, бидејќи тие го нарекувале Христос Бог. Да се ​​потсетиме барем на Апостол Павле, кој напиша дека Христос е  Бог над сите, благословен засекогаш  (Римјаните  9 :5).

Да, Ленон беше искрен и директен, но неговиот поглед на Христос не беше христијански. Тој одговори на евангелската порака за љубовта како единствена остварлива основа за човечките односи - и во оваа смисла, неговата критика кон многу луѓе кои себеси се нарекуваат христијани беше праведна. Но, откако сфати еден важен дел од христијанското учење, музичарот ги игнорираше другите, не помалку важни. И тоа го спречи да види едноставна работа: изградбата на свет заснован на самата љубов е невозможно само преку човечки напори.

Но, што не е во ред со идеалниот свет што го слика Ленон?

Овој свет не е толку лош, тој е само утописки. Луѓето не можат да изградат мирен и среќен живот додека остануваат заробеници на своите страсти. Доказ за тоа е целата историја на човештвото и, особено, историјата на Русија во 20 век.

Песната на Џон Ленон, всушност, е за земниот рај. Не сонувај за рајот, ајде да го создадеме рајот токму овде - тоа е она за што зборуваме. Оваа идеја не е нова, дури и христијаните некогаш биле занесени од неа, толкувајќи еден фрагмент од Откровението на Јован Богослов (Отк.  20 :2-3, 6) на тој начин што  еден ден илјадагодишното владеење на Христос треба да се воспостави овде на земјата . (Оваа доктрина - хилијазма - патем, црквата ја препознала како лажна многу рано, веќе во 3 век н.е.) 

Се чини колку е прекрасно: луѓето немаат причина да се убиваат или да се жртвуваат, наоколу владее мир и љубов! Можеби некој ќе зажали што нема рај, но тогаш нема пекол, а без изгледите да се биде таму, животот е некако многу помирен.

Но... зарем не чувствуваш дека има финта овде? Сликата е преубава, тоа не се случува во реалниот живот! Никогаш и никаде во историјата човештвото не можело да изгради „рај“ на земјата, и покрај тоа што имаше обиди во СССР, и во Кина, и во Куба и во Виетнам...

Ленон верува дека треба само да се напушти „митскиот“ рај и пекол и  луѓето ќе живеат во мир, радост и хармонија. Но, ова е многу наивен став. 

Се разбира, секоја религиозна идеја може да се толкува на таков начин што религијата почнува да ги „оправдува“ страшните работи. Дури и евангелските заповеди можат да се свртат одвнатре, за да „почнат да повикуваат“ на антихристијански дејствија. Паднатиот човечки ум може да изопачи сè. Но, проблемот е секогаш во лажното толкување, а не во библиските вистини.

Сите човечки проблеми и нарушувања се вкоренети во самиот човек,  тие доаѓаат од срцето  (Матеј  15:19 ), а христијанството е тоа што им ја кажува на луѓето оваа горчлива вистина. Предупредува дека личноста е веќе родена со склоност кон грев - наследна болест која не може да се излечи со повторување на мантри за самоутешување или градење на друго „ново општество“. Од него можеш да се излечиш само ако го следиш Христос.

Значи, што пропуштил Ленон?

Христијанството, кое, како што еднаш изјави Џон, порано или подоцна дефинитивно „ќе замине, ќе исчезне, ќе исчезне“ - па, христијанството воопшто не ги прогласува христијаните за Светци. Напротив, тој ги нарекува грешници, не подобри од кој било друг. Но, тоа го покажува патот до спасението. Укажува излез од навидум безнадежниот ќорсокак во кој дојдовме.

Како завршивме таму, во овој ќорсокак? Три светски религии - христијанството, јудаизмот и исламот - одговараат на ова прашање со еден глас: нашите далечни предци, Адам и Ева, згрешија и отпаднаа од својот Творец. Откако поверуваа во клеветата против Бога и спротивно на Неговата забрана, го вкусија плодот од дрвото на спознанието на доброто и злото , тие одбија да се покајат и самите се почувствуваа како туѓинци на својот Творец и се најдоа како робови на сопствените грешни склоности. И - станаа смртни.

Секој од нас е потомок на првите луѓе и секој од нас живее со истата смртоносна болест, која се гнезди внатре и се нарекува: грев. 

Но, што да правиме сега со сето ова убиствено наследство Сите религии поинаку одговараат на ова прашање? Христијанскиот одговор е јасен и прецизен: треба да му се обратите на Самиот Бог за помош во личноста на Господ Исус Христос, Кој пред две илјади години дојде во нашиот свет како Човек, ја прифати смртта за да ги искупи гревовите на сите луѓе без исклучок, а потоа Воскресна и се Вознесе кај Бога Отецот. Оттогаш, целиот овој пат, од почеток до крај, ни е отворен. 

Што значи да се обратиме кон Христа за помош? Прво, да се крстиме: крстениот човек повеќе не е само далечен потомок на Адам и Ева, оптоварен со нивната тешка наследност; сега тој е соединет со Христа и, како Христос, посвоен од Бог Отецот. И второ, човек мора да се обиде да живее според Божјите заповеди, што, се испоставува, воопшто не е невозможно ако човекот прибегне кон милостивата помош на својот Небесен Отец, дадена во Црковните тајни - Исповед, Причест и други...

Верувањето во ова е самото зрно на христијанството и само по себе не може да биде причина за поделба. Секој што не верува во Христа како Бог и Спасител, не станува некаков вид на туѓо ракување за христијанинот: Христос ги учи Своите ученици да го доживуваат секој човек како ближен и да му служат. Друга работа е што оние кои не веруваат во Христа се одвојуваат од Него, илјадакратно комплицирајќи им го патот до спасението.

Сепак, има и делови во песната Imagine кои се сосема во склад со Евангелието:

Замислете дека сите луѓе живеат за денес.

Замислете дека нема држави - не е толку тешко.

Нема за што да се убие и за што да се умре...

Замислете дека сите луѓе живеат во мир...

Сите овие се цитати од Светото Писмо на Новиот Завет!

Зарем Господ Исус Христос не поучува во Неговата проповед на гората да не се грижите за утре,  зашто утре ќе се грижи за своите работи: доволна е грижата за секој ден  (Матеј  6:34 ). Има само денес - и што точно денес, точно сега треба да правиш како христијанин, без да сонуваш за иднината: вака Светите Отци ја дешифрираат оваа мисла.

Но, зарем Апостол Павле вели дека со доаѓањето на христијанството во светот, секоја поделба на луѓето на нации, државјанства, па дури и религии го изгубила своето основно значење:  веќе нема ниту Грк, ниту Евреин, обрезување или необрезание, варварин, скит, роб, слободен, но Христос е сè и во сè  (Кол.  3:11 ).

Нели Христос им објавува на Апостолите:  Мир ви оставам; мирот Свој ви го давам; Јас ви го давам не како што го дава светот. Да не се плаши срцето ваше, ниту да се бои (Јован  14:27 ) и нели апостол Павле ги повикува христијаните во истото:  ако е можно од ваша страна, бидете во мир со сите луѓе  (Римјаните  12:18 )!

Друга работа е што христијанството не повикува на напуштање на граници, државни формации, традиции или други човечки институции. Христијанството повикува на одрекување само од гревот , односно од свесен отпор кон евангелската вистина, од „играње криенка“ со Бога. На крајот на краиштата, гревот е првото и главното нешто што го прави човекот несреќен. Но, Црквата не се обидува да го „забрани“ или „укине“ гревот: таа гледа на работите реално и ги повикува сите што ја слушаат да се обидат со сите сили да живеат во согласност со Евангелието со надеж дека Бог ќе дојде во спасувањето и помошта таму каде што самиот човек не може да се справи.За луѓето тоа не е можно, но за Бога сè е можно. (Матеј  19:26 ) - ова е универзалното правило според кое живее христијанинот. И тоа функционира!

Пораката на оваа песна многумина ја читаат вака: човечката несреќа има конкретни виновници, а штом ќе бидат отстранети, ќе започне блажен живот. Но, онаму каде што таквите луѓе гледаат исклучиво надворешни причини (политички, верски, национални и други поделби), христијанството ја гледа последицата од внатрешната, духовна катастрофа на човекот.

Христијанството вели: бескорисно е да се сонува за просперитет додека сите не почнат да се борат со вистинската причина што не прави несреќни. И оваа причина е што никој од луѓето, вклучувајќи ги и најдобрите и најискрените сонувачи за добрина, не може да живее љубезно целосно и секогаш (и не само кога сме добро расположени и ништо не боли). Да се ​​поправи ова значи да се верува во Оној во кого нема таков јаз, чија љубов е апсолутна и кој само ја чека нашата согласност да влезе во нашите животи и да почне да ни помага.

Па, песната Imagine воопшто не е антихристијанска. И можеби би било покорисно за христијаните да обрнат внимание во оваа песна не толку на нејзината надворешна антирелигиозна околина, туку на суштината на опасноста за која Џон Ленон се обидува да предупреди (можеби не на најуспешен начин) . Ова е опасноста од злоупотреба на религиозната реторика: религијата не може да се користи како средство за поделба, а Евангелието не може да се замени со повици за раздор и непријателство.



Ѓакон Игор Цуканов

Source: https://poukinasvetitestarci.blogspot.com/2024/11/imagine.html

Share:

Example Super-Admin User

Aut dolor fugit impedit incidunt. Unde repellat commodi illum voluptas. Quisquam consequatur autem quae ipsam. Corporis voluptate aspernatur minus omnis. Maiores aut fugit mollitia eaque. Praesentium facere alias dicta delectus et rerum. Dolorem animi cum cumque accusantium vel autem. Eos iste reprehenderit et odit eius voluptas modi. Sequi dolorum dolorem inventore saepe quibusdam. Impedit in est repudiandae consequatur fugit fugit. Dolorem et illum neque aut sint et.

All author posts

Related Posts

Image Description
7 months ago

Беседа на празникот на преподобниот Наум Охридски од Митрополитот Пимен

Во името на Отецот, Синот и Светиот Дух, Спомнувајќи си за свети Наума по илјада и којзнеа кој пат, тука на местото на неговата почивка, но и пред престолот на кој и тој самиот, благодарејќи на Бога, служел света литургија и преку Телото и Крвта на Христа Бога се соединувал со Бога и со сиот...

Image Description
1 month ago

Богојавление – Водици

Пишува: Игумен Фотиј, манастир Св. Јоаким Осоговски Денеска Бог се обзнанува, се открива и се пројавува. Бог се јавува во светот со Своите Три Лица. Денеска се открива Света Троица. Исус Христос се крштева во Јорданската река, од раката на пророкот Јован, неговиот роднина, синот на пророкот Захар...

Image Description
1 month ago

Светилиштето на семејството: Мирот и љубовта како начин на спасение...

 Светилиштето на семејството: Мирот и љубовта како начин на спасение Бракот не е само формален договор, туку Света Тајна во која мажот и жената заедно со Бога создаваат мала Божја куќа - мала црква.  Семејството не е место за барање права, туку за служење.  Тоа е повик за љубов, трпение и пожртвуван...